helenaslantliv.blogg.se

En blogg om mitt liv på landet. Familjen, djuren och gården

Vår trädgård, del 1

Publicerad 2022-06-06 22:44:07 i Allmänt,

Detta kommer att bli en följetong anar jag. För himmel vilka planer och drömmar det finns för gården. Men jag gissar att det kommer att ta år och fler år för att ha en etablerad trädgård. än så länge är allt så himla nytt. Växter dör och måste ersättas. Vi ska liksom lära oss den hårda vägen vad som fungerar och inte. Jag ÄLSKAR ju att ha buketter inomhus så detta året var tex första året jag sådde en hel del blommor för att förhoppningsvis kunna plocka ihop några snittblommor.
Lejongap, praktmalva, sommarmalva, zinnia, solrosor, sommarster, ringblomma, pionvallmo och blomstermorot, sommarflox, luktärter är några saker som testats. Detta år ska jag försöka skaffa någon slags trädgårdsbok där jag ska anteckna vad som blev en favorit och vad som kan slopas handlöst. Ge gärna tips på fin trädgårdsbok om du har någon du fastnat för. 
Jag tänkte visa några bilder från vår rätt fjuttiga trädgård, 2-3 år är alldeles för lite för att hinna med något i en trädgård. Speciellt om man är nybörjare.
 
 
Rabarber har vi hunnit skaffa. Den är ju väldigt tacksam, etablerar sig snabbt. Jag är egentligen ingen rabarbermänniska. Det är ju så rackarns surt. Men jag tycker att det är otroligt vackert att använda bladen bara i en vas också.
 
 
Min mor och far har ett hallonland som alltid ger en hel del goda hallon, så där fick vi vara och norpa några skott som vi hoppas ska ge oss rejält med hallon i framtiden. Måste bara snygga till landet lite. 
 
 
Jordgubbslandet kan ha varit bland det första vi gjorde. Har ett störrre än plantorna på bild men det var sådär långt jag hade orkat rensa och fylla täckbark runt plamtorna. Denna sort är fruktansvärd på att göra revor och ger jordgubbar VÄLDIGT SENT. Så det kan hända att jag byter ut några av dom mot en sort som ger jordgubbar lite tidigare på sommaren. Tar hemskt gärna emot tips på riktigt bra sorter.
 
Som ni kan se är det väldigt mycket i trädgården som är gjort med tanke på att kunna äta från trädgården framöver. Det kändes jätteviktigt för oss när vi har 2 yngre barn som tycket att det absolut bästa man kan ha i trädgården är sånt som går att plocka och äta. Förutom det som är på bild så har vi satsat på en hel del fruktträd. Äpplen, päron, körsbär, plommon. Jag hoppas, hoppas, hoppas att träden kommer att etablera sig, må bra och ge frukt. Vi har även blåbärsbuskar, röda vinbär och svarta vinbär. 
 
I pallkragarna denna sommar blir det squash, frilandsgurka och sockerärter.
 
 
Sockerärterna som Isabella satte ner i jorden börjar dyka upp.
 
Vill verkligen så morötter också! Men var tusan ska jag rymma det?
 
 
Här är pallkragarna som jag satt ner några sorters sommarblommor i. Praktmalva längst bak, då dom blir högsta växten. Sommaraster i mitten och zinnia längst fram. Orkar knappt vänta på att dom ska börja blomma. Tur att en del zinnia har knoppar nu.
 
Tror att jag ska stanna här för idag. Visa mera bilder från trädgåden framöver. Då kanske det blir ett inlägg om perenner, träd, buskar...kanske dahlior i blom?

Kommentarer

Kommentera inlägget här
Publiceras ej

Om

Min profilbild

Mamma och fru som bor på landet i norra Sverige. Har en son och en dotter. Vi har en mindre gård där vi bor med våra 3 hästar, 2 kaniner och 2 katter. Drömmer mycket om inredning och husrenovering/husbygge. Fullt upp i livet! Följ gärna med på vår resa.

Till bloggens startsida

Kategorier

Arkiv

Prenumerera och dela