helenaslantliv.blogg.se

En blogg om mitt liv på landet. Familjen, djuren och gården

Trädgården del 2

Publicerad 2022-06-28 22:23:26 i Allmänt,

 
När jag började denna trädgårdssäsong så hade jag en plan. Att jag skulle försöka hålla färgskalan på krukor jag gjorde i färgerna grönt, lila och vitt. Grönt och lila för att jag tänkte att det skulle vara snyggt mot en vit fasad. Det vita för att allt det vita kan lyssna upp mörkare kvällar. Nu höll jag visst inte den planen, inte alls. Blev ROSA dahlior, GULROSA dahlior, Afrikas BLÅ lilja, ROSA tvillingsporre, ROSA ros. Men i de krukor jag planterade först följde jag planen.
 
 
 
Jag är nöjd med petuniorna i "lådorna" på stallet. Men växten i mitten måste jag nog byta ut. Dom har varit så fula, hela tiden, sedan jag planterade lådan.
 
 
 
 
Jag är så glad att sommarvärmen fick malvorna att börja blomma. Första gången  jag har frösådd malva och jag gillar dom verkligen. Blir att fröså dom nästa år också.
 
 
Luktärterna som jag satte ner i en gammal tunna vid stallet har också börjat växa när värmen kom. Det ser inte mycket ut för världen nu, men jag tror att det kommer att bli superfint när dom vuxit och är i full blom. Sådde en hel del olika färger och hoppas att jag blandade färger i tunnan. Återstår att se 🤷‍♀️
 
 
 
Jag började med en stor 'no dig' bänk norr om stallet förra sommaren. Jag vill att hela gården ska kännas som "aktiv". Jag vill inte att ett hörn ska kännas som skog fortfarande.
 
 
Detta året har jag utökat den. Fick några plantor grattis förra året. Men det var så hektiskt på hösten så jag fick aldrig ner dom utan dom låg hela vintern kvarglömda i en plastsäck under snön. När snön försvann upptäckte jag mitt misstag. När jag skulle slänga dom märkte jag till min förvåning att det egentligen bara var 2 av 6-7 st som såg helt döda ut. Testade att sätta ner. Allt jag satte ner har tagit sig och mår fint. Snacka om livskraft. Mest imponerad över klumpen med iris som jag satte ner. Jag hade iris i den gamla trädgården i mitt förra hus. Fick dom aldrig att blomma och vara vackra. Den här klumpen som torterades instängda hela vintern är nu full i knoppar. Ni kan ju ana hur förväntansfull jag är. Vet inte ens färg.
 
 
Jag är glad att plantorna jag satte förra året verkar ha överlevt fint. Nu hoppas jag att dom växer och etablerar sig ännu mer denna sommar.
 
Nu ska jag krypa till kojs. Nästan ingen sömn förra natten behöver jag inte göra om.
 
Ha en riktigt fin kväll!
 
 
 
 
 
 

Kommentarer

Kommentera inlägget här
Publiceras ej

Om

Min profilbild

Mamma och fru som bor på landet i norra Sverige. Har en son och en dotter. Vi har en mindre gård där vi bor med våra 3 hästar, 2 kaniner och 2 katter. Drömmer mycket om inredning och husrenovering/husbygge. Fullt upp i livet! Följ gärna med på vår resa.

Till bloggens startsida

Kategorier

Arkiv

Prenumerera och dela