helenaslantliv.blogg.se

En blogg om mitt liv på landet. Familjen, djuren och gården

Sommarens magi

Publicerad 2022-06-20 00:32:08 i Allmänt,

Under mörka vintern är jag så fasligt trött. Jag får kämpa nästan varje kväll för att orka hålla ögonen öppna tills barnen somnat. Om jag lyckas hålla mig vaken till 21-22 så är det ofta för att jag slumrat till en stund i soffan.
 
Men nu är det sommar, ljuset är här. Allt det gröna växer, njuter och kittlar varenda del av mig. Jag vill skita ner händerna, ta hand om allt det gröna, se allting blomma. Vad jag inte vill är att sova. Bron, vår altan, hela huset är fullt av gröna växter. Många pelargoner, årets första sticklingar har redan växt sig ganska stora. Men jag har också hunnit fylla på med nya. Det blir väldigt många Dr Westerlund då jag äntligen känner att jag kommit på hur man ska få dom lite mera gröna, täta och buskiga. Klippa ner,m klippa ner, klippa ner är hemligheten. Då får man ju hela tiden nya sticklingar också.
Håller på att skaffa mig mera mor och barn, murgröna, ampellilja och palettblad också. När vintern är som mörkast och kallast då kan man lätt få för sig att man totalt tappat allt grönt man någonsin haft i sina fingrar. För växter dör och mår allmänt risiga. Men under sommaren....då är man nsätan grönt upp till axlarna...i mitt fall nästan bokstavligt...fast kanske mera brunt.
 
 
 
 
 
 
Jag har vunnit 2 fina budgivningar på Tradera ganska nyligt. Så jag har krukor som är på g hem till mig. Det behövs verkligen nu till mina växande sticklingar. Jag hoppas också att min rosenbåge som egentligen skulle kommit i torsdags dyker upp imorgon. Det är så himla kul att utveckla något på gården, i trädgården. Maken hinner säkert göra färdigt trappsteget som vi bygger till  vår altan imorgon. Tror att den kommer att bli riktigt fin. Fler och sommarblommor börjar komma igång nu, framförallt mina zinnia. Jamen ni hör ju. Det finns så mycket därute som lockar och pockar på min uppmärksamhet. Önskar att man kunde vara ute dygnet runt. Men vad som är mindre trevligt nu, efter 2 dagars regn, är alla sabla mygg som älskade att det blev blött. Försöker tänka att det är superbra med såna också, för fåglarna. Jag älskar fågelkvitter.
 
Nu laddar vi för en riktigt fin vecka! Första hela sommarlovsveckan på ingång

Kommentarer

Kommentera inlägget här
Publiceras ej

Om

Min profilbild

Mamma och fru som bor på landet i norra Sverige. Har en son och en dotter. Vi har en mindre gård där vi bor med våra 3 hästar, 2 kaniner och 2 katter. Drömmer mycket om inredning och husrenovering/husbygge. Fullt upp i livet! Följ gärna med på vår resa.

Till bloggens startsida

Kategorier

Arkiv

Prenumerera och dela