helenaslantliv.blogg.se

En blogg om mitt liv på landet. Familjen, djuren och gården

När är det sommar?

Publicerad 2022-06-18 00:26:31 i Allmänt,

Sonen har äntligen haft sin första riktiga skolavslutning. Ni vet....i kyrkan, examensfika med släkten efteråt. Som denna mamma har längtat efter att få uppleva det. Det var segt att leva i covidtider när man hade sitt första barn som gick ut årskurs 1. Jag är så obeskrivligt stolt över hur han utvecklas och växer min älskade minimänniska. 
 
 
 
Just innan kalaset gick vi ner i hästhagen och plockade alla möjliga ljuva sommarblommor. Sverigeflaggan kom fram på bordet som den alltid gör vid speciellt firande. Tog hjälp av barnen med att göra en somrig gräddtårta med jordgubbar av en enkel färdig tårtbotten från affären. Sedan dukade vi fram med arvegodsporslinet. Finporslinet som alltid används till firande. Traditioner, dom är till för att hållas och gör att allting känns extra extra. Sedan kom många från släkten och det blev en massa kusinlek. Finns nästan ingenting som känns så bra som att höra kusinerna springa runt och leka.
 
Så idag....sommarlovets första dag. Barnen firade den på ett perfekt sätt. Fick kompisbesök av ett annat syskonpar  Studsmatta, mys med busiga kaninungar, spånfortsbygge. Det gav mig chansen att bara småjobba på i trädgården. Mitt motto är sakta men säkert åt rätt håll. Hela tiden.
Fortsatte att rensa bort allt hopplöst som växer i jordgubbslandet. Direkt lite ogräs är bortrensat så fyller jag med täckbark runtom plantan. Allt som underlättar att hålla efter i trädgården vill man fixa. Jätteroligt att det denna sommar äntligen verkar bli en del jordgubbar. Inte har vi varit bortskämda med gubbar sedan vi gjorde landet. 
Till middag blev det ÄNTLIGEN surströmming. Himmel så gott!!! Vi åt på mamma och pappas altan. Lillasyster med barnen var där. Lillebror med sambo. Sommaren är en underbar tid.
 
Men trots alla tecken på sommar, med skolavslutning, sommarlov, lillebror hemma från universitetet, surströmming, hästar på bete...det känns ändå långt ifrån sommar.
Nätterna är kalla...har egentligen varit kallt hela våren och även nu i början på sommaren. Trädgården....kommer liksom inte igång. Jag planterade ut mina frösådda blommor för ett bra tag sedan. Direkt dom fick komma ner i pallkragarna så växte dom rejält men sedan.....det går så sakta i rabatterna. Känns som att det inte händer någonting. Nu vill jag ha sol och värme. Men nu har vi iaf 2 dagar med molnigt och regn framför oss. Sedan hoppas jag på det bästa.
 
Fick iaf en liten kissemisse som kröp ner i soffan bredvid mig. Gissar att han känner på sig att det ska bli sämre väder. Tänker passa på att njuta då det mest är utekatter dygnet runt under sommaren.
 
 
 
Hoppas att ni får en riktigt fin helg!

Kommentarer

Kommentera inlägget här
Publiceras ej

Om

Min profilbild

Mamma och fru som bor på landet i norra Sverige. Har en son och en dotter. Vi har en mindre gård där vi bor med våra 3 hästar, 2 kaniner och 2 katter. Drömmer mycket om inredning och husrenovering/husbygge. Fullt upp i livet! Följ gärna med på vår resa.

Till bloggens startsida

Kategorier

Arkiv

Prenumerera och dela