helenaslantliv.blogg.se

En blogg om mitt liv på landet. Familjen, djuren och gården

Hur påverkas jag av sociala medier?

Publicerad 2022-06-14 21:06:25 i Allmänt,

 
Jag har just poppat popcorn, tagit ett glas pepsi max och satt mig i soffan. Klockan är inte speciellt mycket. Kvällssolen är fortfarande magisk ute. Men idag blev det vila, ovanligt tidigt. Jag känner mig sliten....på lite dåligt humör. Majoriteten av surhumöret kommer från en lite för dåligt natt. Uppe väldigt sent och igång väldigt tidigt. Jag fattar inte varför jag gör så, jag vet ju att jag är väldigt känslig och behöver mina timmar.
Men jag tycker också att det är segt när man spenderat många, många timmar i trädgården. Ser att en del bara dör, ogräset är som galet ÖVERALLT och man ligger efter hela tiden. Jag tänker att jag kanske påverkas lite för mycket av sociala medier, framförallt tänker jag då på instagram. Jag är en väldigt impulsiv människa. Kan fort fastna för något oerhört vackert på instagram. Vill skaffa det till min trädgård ASAP. Sedan försöker vi göra någonting bra....MEN.....när vi är färdiga så ser det inte alls ut som på instagram. Alltså, i det läget kunde man ju önska att man faktiskt kunde koppla på hjärnan och använda den. Men NEJ, allt upplever man med hjärtat och blir galet besviken. Trots att jag logiskt vet att 1. En instagram bild är bara en ögonblicksbild av någonting fint. Det är absolut inte den ständiga verkligheten. 2. Att etablera en trädgård och lära sig vad som fungerar var tar ett tag. En ny trädgård trollas inte bara fram över en natt.
Instagram borde bara vara en riktigt fin inspiration...önskar att jag kunde stanna där. Men samtidigt så måste jag erkänna för mig själv att det ibland går för långt. Det blir mer en mall att förhålla sig till.  Då är det skönt att man ibland stöter på instagramkonton som då och då lägger ut en bild från verkligheten istället. Känns uppfriskande tycker jag. För sanningen, även hos mig 😝, är att huset och trädgården och livet ofta är kaos. Långt ifrån fina bilder från instagram,.
Just idag har jag varit arg på typ allt i min trädgård och önskat att jag hade en liten villakvarterstomt som man knappt kunde göra någonting alls på. Men kanske att jag hittar lusten och glädjen redan imorgon igen. 
 
Egentligen har jag haft en fin dag, iaf innan jag blev arg på döda växter och ogräs. Då minstingen ville ta ett tidigare sommarlov än storebror så har vi mystid bara jag och lillan när storebror är i skolan. Idag blev det att plocka sommarbuketter, fortsätta öva på att cykla, mysa med busiga kaninungar och bara strosa runt tillsammans. Hon är fin, min älskade lilla 5-åring.
 
 
 
 
Imorgon är en annan dag!
 
 

Kommentarer

Kommentera inlägget här
Publiceras ej

Om

Min profilbild

Mamma och fru som bor på landet i norra Sverige. Har en son och en dotter. Vi har en mindre gård där vi bor med våra 3 hästar, 2 kaniner och 2 katter. Drömmer mycket om inredning och husrenovering/husbygge. Fullt upp i livet! Följ gärna med på vår resa.

Till bloggens startsida

Kategorier

Arkiv

Prenumerera och dela