helenaslantliv.blogg.se

En blogg om mitt liv på landet. Familjen, djuren och gården

Hemmamamma vs. lönearbetare

Publicerad 2022-06-13 23:25:58 i Allmänt,

I hela mitt vuxna liv har jag arbetat för att få en lön för att arbete jag utfört. Har alltid sett det som självklart att man strävar efter att få jobba heltid, man strävar efter att jobba ihop en fin pension.
Men i mitt fall så hände sedan livet.
Jag fick två underbara och ljuvliga små yrväder. Dom har under sina småbarnsår haft det riktigt jobbigt med att klara av riktigt långa dagar på förskolan. Tyvärr var det ett måste då både jag och min man hade ett industriarbete med samma tider. När vi sent på dagen kunde hämta hem barnen så var dom så slut att hela vår tillvaro var tårar och skrik. Det kan vem som helst förstå att det tär på alla i familjen. Det kändes så otroligt ledsamt att få så få fina timmar med det bästa i livet.
Sedan hände min kropp. Efter 2 graviditeter och 1 kejsarsnitt var min rygg i väldigt dåligt skick. Sjukskrivningar, värk, tårar var konstanta i min vardag med ett heltidsarbete.
I många år biter man ihop, man tänker att alla andra klarar av att få ihop livspusslet, det är bara att bita ihop.
Vi byggde ett hus. Vi gick från minimala lån till betydligt större lån och alla tankar om ett enklare liv trycktes bort. Helt omöjligt att klara sig tänkte jag.
 
MEN....vissa saker går bara tills dom helt enkelt inte går längre. Saken är den att jag har en make som är totalt magisk. Utan hans tankar och positiva inställning hade mitt liv aldrig varit här idag. Idag är det 1 år och snart 7 månader sedan jag hade ett lönearbete. Jag är hemmamamma till mina 2 guldklimpar. Den äldre går idag skola, men direkt han slutar så finns jag där. Min yngsta är några timmar på föris de flesta vardagar och det är super att den möjligheten finns för henne så att hon får behålla den sociala kontakten hon har med sina vänner som hon sedan ska träffa när skolan börjar. Barnen orkar numera oftast med sig själva fram tills dess att dom blir trötta på kvällen. Jag har aldrig ångrat mitt val att minska på pengarna och satsa på tiden med barnen.
Min kropp har tackat mig på många sätt. Jag och maken säger ofta att det är helt enormt så mycket fysiskt arbete jag idag klarar av utan att bli sängliggande eller få enorm värk. Tidigare kunde jag aldrig sova länge på morgonen för ryggen stramade och gjorde så ont att jag tidigt på morgonen tvingades upp och gå för att ens orka.
Idag tänker jag väldigt ofta att jag nog aldrig i hela mitt liv arbetat så fysiskt som jag gör som hemmamamma, detta tack vare att vi har en hästgård kanske inte främst pga barnen. Dagarna och veckorna går fortare än någonsin.
 
Jag förstår att detta liv är omöjligt för många människor. Långt ifrån alla kan klara sig på lönen från en part. Jag förstår också att det vi gör är omöjligt för alla som är ensamstående. Jag har turen att vara gift med en man som har ett arbete som är bra betalt så att vi klarar oss på hans lön.
Men jag vill ändå berätta min historia. Förklara att jag är otroligt lycklig över att vi har gjort många modiga val i livet. Att bli hemmamamma var ett av dom 💖
 
Aldrig har jag fått så lite pengar för det arbete jag gjort men aldrig har jag trivts så bra som jag gör idag. Att vara hemmamamma kommer ju inte att vara för evigt. Barnen blir äldre och kommer inte att behöva sin mamma på samma sätt som dom gör idag. Men just idag är jag oändligt tacksam för möjligheten
 
 
 

Kommentarer

Kommentera inlägget här
Publiceras ej

Om

Min profilbild

Mamma och fru som bor på landet i norra Sverige. Har en son och en dotter. Vi har en mindre gård där vi bor med våra 3 hästar, 2 kaniner och 2 katter. Drömmer mycket om inredning och husrenovering/husbygge. Fullt upp i livet! Följ gärna med på vår resa.

Till bloggens startsida

Kategorier

Arkiv

Prenumerera och dela